Onze kerken in vuur en vlam door Feest van de Geest

Tussen Hemelvaart en Pinksteren zinderen heel veel kerken in Nederland van actuele kunst, ook onze kerk. Vele schilders, beeldhouwers en andere kunstenaars laten dan de nieuwste werken van hun geestkracht zien aan wie langskomt en kijkt. De kerken zijn open op 26, 28 en 29 mei en van 4 tot en met 6 juni van 13 tot 17 uur. Twee weekenden, Hemelvaart en Pinksteren. In de regio Kop van Overijssel en Zuidwest Drenthe doen 27 kunstenaars mee, verspreid over 12 kerken.

Onderaan staat een overzicht van de kerken in Zuidwest Drenthe en aangrenzend Overijssel die aan de kunstpresentatie meedoen. De kunstroute wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd door de stichting Feest van de Geest en is een initiatief van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Er doen acht regio’s in heel Nederland aan mee.

Ontmoeten en verbinden
De expositie Feest van de Geest is inspiratiebron voor kunstenaars en bezoekers. De Protestantse Kerk staat op Hemelvaartsdag in het teken van het opvaren van Jezus Christus. Met Pinksteren herdenken christenen dat de Heilige Geest uit de hemel neerdaalt op de apostelen en gelovigen als bron van nieuwe geestkracht: om elkaar te ontmoeten en om met elkaar te verbinden. Kunstenaars presenteren en exposeren nieuw gemaakte kunst, geïnspireerd op het Pinksterfeest en de architectuur van kerkgebouwen. De open kerken zijn een speelse en beeldende inspiratiebron voor mensen die op zoek zijn naar hedendaagse kunst, cultuurhistorie, vormen van spiritualiteit, geloof, zingeving en recreatieve ontspanning. Het geheel biedt kansen tot vernieuwing, verdieping en verbreding onder predikanten, gemeenteleden, vrijwilligers, kunstenaars en bezoekers.

Kerken en deelnemers

• Sint Clemenskerk in Steenwijk (Marcelle v.d.Leeuw, Anne Mercker, Harm Visserman en Jo Ziel)
  • Johannes de Doperkerk in Vledder (Geo Hulting en Fieke Takens)
  • Protestantse kerk in Wapserveen (Ashti de Jong)